Kommenteeri

Kuidas leida oma ettevõtte tegemistest üles ajakirjandust kõnetavad uudised?

Ilmselt on kõik näinud „Aktuaalset kaamerat“, hoidnud käes Postimeest või klikkinud mõnele Delfi pealkirjale. Kuna uudised on tänapäeval kõikjal meie ümber, siis tundub ilmselt enamikele, et nad mõistavad, mis uudise kui nähtuse taga peitub. Paraku ei ole kõik uus automaatselt uudis.

Et mingi teave oleks ajakirjanduse vaates uudis, peab temas sisalduma vähemalt üks, aga üldjuhul mitu uudisväärtuse kriteeriumit. Neid on kommunikatsioonitöös oluline silmas pidada eelkõige pressiteadete kirjutamisel ja ajakirjanikes edasise huvi äratamisel.

 

  • Mõjukus

Uus informatsioon on kahtlemata uudis, kui see mõjutab kellegi või millegi elu. Näiteks mõjutab tugevalt osade inimeste elu uudis, et lennud Hiinasse jäävad koroonaviiruse tõttu ära. Hiina sõita plaaninud inimesed peavad seega ümber korraldama oma puhkusereisid, ärikohtumised ja hakkama otsima uusi võimalusi ehk uudis kui selline mõjutab tugevalt nende igapäevaelu.

  • Ebatavalisus

Kui miski on kummaline või lihtsalt tavapärasest erinev, siis on samuti ainest uudiseks. Näiteks ei ole tavaline informatsioon, et oma venna sünni võtab vastu 10-aastane poiss. Uudisväärtus on olemas, sest inimeste jaoks on selline olukord ebatavaline ning köidab seeläbi tähelepanu.

  • Prominentsus

Prominentsus on üks vastuolulisemaid uudisväärtusi. Kui mingi väga tavapärane tegevus, sündmus või nähtus on seotud kellegi või millegi prominentsega, siis võib ka see uudiskünnise ületada. Näiteks kui selgub, et kirikusse tuleb Eesti president, siis muutub kirikus käik kui selline uudisväärtuslikuks.

  • Konfliktsus

Konfliktsus on ajakirjanike jaoks iga uudise tuum ja kõige arvestatavam uudisväärtus. Isegi kui pressiteates sisalduv informatsioon tundub konfliktivaba, siis probleemidele tähelepanu juhtimine on ajakirjanike tööülesanne. Seega peab kõik potentsiaalselt konfliktsed küsimused juba eos läbi mõtlema ja neid soovitavalt ka pressiteates ennetavalt selgitama. Palju poleemikat tekitanud apteegireformi keeristes avaldas suurkontsern pressiteate, et kingib apteegid praegu ketis töötavatele proviisoritele. Teade tekitas aga ajakirjanikes küsimusi, mistõttu leidsid nad kohe ka konflikti, ristides proviisorid tankistideks.

  • Lähedus (nii füüsiline kui vaimne)

Kui mingi teema on inimestele lähedane, siis läheb see neile korda ehk see on uudis. Füüsilise läheduse uudisväärtuse täidab Lõuna-Eesti inimestele informatsioon, et Rõuge kiriku torni katus sai tormis räsida. Vaimne lähedus võib aga ulatuda tuhandete kilomeetrite kaugusele. Näiteks on uudis, et kaks Võrumaa laskesuusatajat võitsid Sloveenias hõbemedali, sest elame oma sportlastele kaasa ka kaugel toimuvatel võistlustel.

  • Värskus

Värskus on uudisväärtus, mis sisaldub valdavas osas uudistes. Üldjuhul ei toimi värskus aga ainukese uudisväärtusena ning vajab enda kõrvale ka mõnda teist. Näiteks uudis, et praamide sõidugraafik on häiritud, on kahtlemata värske, kuid peegeldab endas veel ka mõjukuse ja sagedastele praamiga sõitjatele vaimse läheduse uudisväärtust. Samas ei toimi teised uudisväärtused tihti ka ilma värskuseta - uudis praamide sõidugraafikust ei oleks paar päeva hiljem enam uudisväärtuslik.  

  • Päevakajalisus 

Kui mingi teema pole otseselt värske, siis võib see siiski uudiskünnise ületada, kui antud teemavaldkond on parasjagu laiemalt ühiskonnas päevakajaline. Näiteks ajal, mil ühiskonnas käib arutelu kehva talve ja ärajäänud talispordiürituste üle, saab ka teisi teemasid laiema küsimusega siduda ja arutada näiteks lumekahurite keskkonnasõbralikkuse üle. 

 

Inimesed, kes tegutsevad päevast päeva oma kindlas valdkonnas, ei pruugi alati suurest infohulgast uudisväärtuslikke teemasid ära tunda, sest nende jaoks on kõik nüansid juba iseenesest mõistetavad. Siinkohal ongi suureks abiks kommunikatsioonispetsialist, kes vaatab asju teise pilguga, oskab välja noppida huvitavad aspektid ja need uudiseks vormistada. Seega tasub ettevõtetel ja organisatsioonidel, kelle meeskonnas PR-inimest pole, kaasata abiväge. Oleme alati valmis, et aidata kaasa Sinu ettevõtmise jõudmisel laiema publikuni. Võta ühendust Greta Külvetiga aadressil greta@atiim.ee.


Lisa kommentaar

Email again: